Tak ako každý človek pracujúci v školstve, keď počuje, že sa ide znižovať byrokracia v školstve, tak sa mu otvára nožík vo vrecku, lebo vie, že zase pribudne nejaké nové tlačivo, alebo štatistika, ktorú nevyhnutne potrebujú naši úradníci, aby nám mohli znižovať byrokraciu. Ale to čo vyviedli s RIS(rezortný informačný systém) nemá obdoby.
Začalo to Froncom. Dovtedy bol relatívne pokoj. Tlačivo vysvedčenia sa nemenilo už hádam dvadsať rokov, kto vedel, tlačil na polroku opis vysvedčenia, maturita nevyžadovala veľa papierov. Od vtedy sú každý rok nové tlačiva na vysvedčenia, a keď sa nedá nič zmeniť, tak aspoň vyčiarkavanie. Raz za rok prišla nejaká mimoriadna štatistika. Prišiel Fronc a muselo sa tlačiť polročné vysvedčenie a byrokracia spojená s maturitou dosiahla dovtedy nevídané formy. Chválabohu, ďalší minister povinné polročné vysvedčenie zrušil, ale k maturite pridal ďalšie tlačivo, ktoré myslím je na jednu vec. Nemá žiadnu informačnú hodnotu, síce hovorí, koľko hodín, ktorého predmetu žiak absolvoval, ale nehovorí nič o vedomostiach žiaka a hodnotenia žiaka, pochybujem, že nejaká škola napíše lajdákovi, že je lajdák. Napíše všeobecné hodnotenie žiaka, čo by mal vedieť a kde by sa mal uplatniť. V tom období vzniklo ďalšie tlačivo: Osobná spis žiaka, kde sú uvedené informácie o žiakovi ( meno, rodičia, tel .čísla), ale triedny si radšej urobí prehľadnú tabuľku, kde má všetky údaje na jednom papieri, keď nemá vždy po ruke PC. A spisy mu len zavadzajú na stole. Nastúpila Radičovej vláda a poslali ma na školenie na RIS –ku. Vízia bola pekná. Do dvoch rokoch mali byť všetky údaje škôl na ministerstve, nemali sa robiť triedne knihy, žiadna papierová evidencia, nastúpi debyroktatizácia v školstve. Už sa mi to nepozdávalo, keď chceli debyrokratizovať a na stránku debyrokratizácie dali na to na vyplnenie tabuľky. Potom 4 roky ticho. Až tento rok sme prišli v septembri do školy a zrazu „holt“ treba naplniť do AGENDY (evidenčný program pre školy) údaje pre RIS-ku. Už včera bolo neskoro, v čase najväčšej vyťaženosti na začiatku roku bolo treba naplniť databázu údajmi. Ale ktorými, to nikto nedal vedieť. A tak sme naháňali triednych aby doplnili údaje o žiakoch, ktoré som nemala k dispozícii, ja s mzdárkou sme vypĺňali údaje o zamestnancoch. Odoslali sme a pol roka ticho. A prídem 7. 1. do práce a čo ma čaká – RIS a hádajte do kedy má byť hotová – do 20.1. Zistili sme, že skoro polovicu údajov nebolo treba vyplniť. Chýbajú údaje – vzdelanie a odborné predpoklady učiteľov. Pozriem do databázy je tam všetko – vysoká škola, odbor vzdelanie, DPŠ, skutočne všetko je to tam. Rozkliknem okno v RIS –ke, skoro som spadla na zadok. Nie že chcú odo mňa vzdelanie, ale aj aké mám potvrdenie o dosiahnutom vzdelaní, číslo rozhodnutia, kedy bolo vydané, kto ho vydal, od kedy do kedy som študovala na vysokej škole a samozrejme aj ak máte DPŠ ešte raz. Páni byrokrati, môžete mi povedať, načo to potrebuje evidovať, načo je to komu a čo tak číslo mojich topánok, nebude vám náhodou v tej evidencii chýbať? Volala som do AGENDY, prečo keď sú údaje o vzdelaní už v Agende nahádzané, prečo to neprenáša do RIS, ako ostatné údaje a musím to urobiť ešte raz. Hádajte prečo? RIS má nové číselníky na vzdelanostné odbory, takže sa nedajú údaje z AGENDY natiahnuť.
Tak že učitelia a všetci zamestnanci v školstve bacha, debyrokratizácia v školstve sa blíži, byrokrati potrebujú vykazovať prácu, čakajte, že nám pribudne práca, lebo my nemáme fakt čo robiť a hlavne to treba vykazovať keď je najviac práce, nástup do školy, vysvedčenia, maturity. Ďakujeme Vám za to, že sa nenudíme. A páni na ministerstve, ja mám na diplome dve čísla, ktoré mám použiť? A dátum vydania diplomu – mám len mesiac a rok, deň si mám vymyslieť?
a to je len spicka ladovca - este haccp(hygiena),... ...
Celá debata | RSS tejto debaty