Založ si blog

Moj prvý článok po pol roku

Po dlhom čase sa mi podarilo znova prihlásiť. Už som myslela, že sa na to vykašlem, ale sem-tam mám chuť niečo napísať.

Znova sa učím s deťmi. Moje staršie deti nemali problémy. Najstaršia dcéra, tá sa učila sama, len som jej podpísala, čo potrebovala. Bola posledný ročník, čo zažil množiny v prvom ročníku, tiež jedna z reforiem. Syn, ten sa tiež učil sám, tiež nepotreboval pomoc pri učení. Už množiny nemal, prebehla ďalšia reforma školstva, ako mi učitelia hovoríme deforma.  Ďalšia dcéra, mala problémy so školou, hlavne s matematikou a keď si pomyslím na biológiu, ktorá za našich čias bola oddychovkou, za jej čias výsledok ďalšej deformy, sa stala nenaučiteľnou.  Doteraz si pamätám ne jeden článok, ja som sa nemohla naučiť všetky tie latinské názvy, ale oni piataci na ZŠ to museli a dejepis, – zbierka letopočtov a mien. Za našich čias, to boli rozprávky, sem nejaké meno, letopočet. Medzitým ubehlo 15 rokov, nesledovala som zmeny na ZŠ a teraz som do toho vhupla rovnými nohami. Učím s sa prvákom -dyslektikom Pokiaľ si pamätám, kedysi  bolo čítanie naviazané na písanie a naopak. Ktoré písmenko  sme čítali,  to sme písali, aj ja aj moje deti sa kedysi tak učili. A písali sme len písané písmenka. Teraz je to iné. Čítanie je nezávislé od písania, aspoň v tej triede, kde chodí môj prváčik, je to tak.  V šlabikári sú o tri písmená ďalej, ako  píšu, okrem toho v šlabikári píšu tie písmenka, ktoré nepoznajú tlačeným písmom. No a ešte lepší gól, v šlabikári  sú tam texty s písmenami, ktoré vôbec nebrali, takže chlapec má z toho miš-maš. Je november a oni majú poznať viac ako polovicu písmen abecedy. Možno pre žiaka, ktorý nemá problémy, je to výborný spôsob učenia, ale pre nás začína náš problém. Vždy na začiatku, keď trénujem písmená,  si napíšeme všetky písmená, ktoré sa učili písať.  Ak si nevie spomenúť, napíše mi tlačené( lebo do šlabikára píšu tlačené). Potom skladáme slabiky. Keď nevie napísať (to sme sa neučili), tak si to rozhláskujeme a ak si nevie spomenúť, (vymenuje mi všetky písmenka, ktoré využívajú v šlabikári), hľadáme v zozname napísaných písmenok. Keď čítame , vzniká nový problém, text si hláskuje, keď sa mu to nedarí, tak si to slovo napíšeme, to vie spojiť nielen na slabiky, ale aj slova, ale pri písmenách, ktoré nepozná sa to nedá. Po prečítaní textu si spolu povieme, o čom bol článok a čítame znova. Po dvoch čítaniach to vieme text  naspamäť, chlapec má dobrú vizuálnu pamäť  a na ďalší deň, čítame ako novú látku. A každý deň plače, ja  sa to nenaučím a každý deň presviedčanie, že sa to musíme naučiť.  Myslím, že pri tomto spôsobe učenia nám detí, ktoré budú mať problémy s písaním a čítaním pribudne.  Možno, že metodici vychádzali z toho, že veľa deti ide do školy a vie čítať, ale veľa deti ide zo znevýhodneného prostredia a tie majú problémy. Neviem, kde sa ponáhľajú

Kedy prestanú robiť pokusy s našimi deťmi?  Kedy sa všetci dohodnú a povedia si:“ Takto chceme, aby vyzeralo naše školstvo, toto chceme dosiahnuť. Aby deti našli uplatnenie vo svete“. Kedy s každou novou vládou nepríde nová deforma, ale už konečne nejaká reforma. Že nie je kníh? Za našich čias bola jedna učebnica napr. matematiky pre 5 ročník, kde bolo vysvetlené, boli tam zadané príklady, ktoré sa riešili do zošitov, učebnica vydržala, 4-6 rokov. Teraz majú pracovné zošity na každý predmet, ktoré sa musia kupovať každý rok a pri tom je ich neúrekom, pomaly  každá škola má iný typ. Na jazyky sme mali jednu knihu, kde bol článok, slovíčka, gramatika, cvičenia, teraz je na každú časť zvlášt zošit a rodičia cvakajte a ak máte smolu, že každé dieťa chodí na inú školu, ako mne chodili, tak si nemôžu ani učebnice prenechávať, lebo každá škola má iné knihy.  Musí to byť  veľmi dobý biznis. Načo sú všetko tie monitory, štátne maturity, keď ich výsledky nič neovplyvňujú. Je pomaly viac škôl(či už SŠ, VŠ) ako absolventov, takže pomaly berú všetko, zažila som, že žiak u nás neurobil maturitu v septembri, ale bol prijatý na VŠ. Najviac sa mi páčil, že jeden deň náš minister vyhlásil, že je zbytočne veľa VŠ a na druhý deň založil „ prepotrebnú VŠ baletu“.  Žiadna koncepcia, perspektíva.

Trápne? Rasistické? Neviem

04.09.2017

Včera som zachytila na Markíze v správach, že chcú zisťovať rasizmus Slovákov. Zavesili auto na žeriav a Slováci majú rozhodnúť, či ho darujú rómskej rodine alebo ho rozbijú. Stavili sa viac »

dnes zomrel človek

29.08.2017

Dnes zomrel človek. Majster N kamarát mojich detí. Ja som moc nemusela jeho relácie, ale moje deti ich zbožňovali. Prečítala som si rozhovor s ním na Extraplus a zaujali ma posledné vety, tak viac »

Po dovolenke

14.08.2017

Celý týždeň sme boli na dovolenke. Ráno sme šli plávať, potom na pivo a nanuky, potom pre nafučky, čln a zase na vodu. Behom čosi nezdravé na obed, typu palacinky, hamburger, ... potom deti viac »

trump, alabama, obamacare

Sedieť alebo kľačať počas hymny na americkom futbale? Neprípustné, tvrdí Trump

25.09.2017 21:57

Viac ako dvesto hráčov NFL v zápasoch tohto kola pri hymne sedelo, kľačalo alebo sa modlilo. Podľa Trumpa by malo byť státie v pozore povinné a ak to niekto nedodrží, klub by ho mal vyhodiť.

pendolino, vlak

Česi predstavili Slovákom vynovené pendolino

25.09.2017 20:00

Interiér rýchlovlaku pendolino, ktorý zabezpečuje spojenie medzi Prahou a Košicami, České dráhy výrazne obnovili.

kim, trump

Nevyhlásili sme vám vojnu, odkazuje Biely dom do Pchjongjangu

25.09.2017 19:37, aktualizované: 23:16

O tom, že USA vyhlásili Pchjongjangu vojnu, hovoril severokórejský minister zahraničných vecí. Podľa Washingtonu však ide len o dezinterpretáciu.

putin

Rusko porušuje na Kryme ľudské práva, mieni OSN

25.09.2017 18:49

Podľa misie OHCHR krajina porušuje ľudské práva vnútením ruského občianstva tamojším obyvateľom a úmyselným presúvaním stoviek väzňov a zadržaných ľudí do ruských väzníc.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 156
Celková čítanosť: 206503x
Priemerná čítanosť článkov: 1324x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy